مرکز مشاوره معین : مشاور تخصصی شما در تمام لحظات زندگی | لطفا صبر کنید ...

آشنایی با مشاوره توانبخشی

آگوست 19, 2018 توسط خانم بهمنی0
images-19.jpg

مشاوره توانبخشی یکی از رشته های تخصصی و نوپا در حوزه ی مشاوره است.

مشاوره توانبخشی
مشاوره و روان درمانی، کمک حرفه ای مشاور یا رواندرمانگر به فرد یا افرادی است که در جستجوی کمک برای حل مشکلات زندگی خویش اند. یا خواهان تغییرات اساسی در سبک زندگی شان هستند تا بتوانند به مشکلات خود آگاهی پیدا کرده و توانایی حل مشکلات را پیدا نمایند.
با پیشرف علم روانشناسی و مشاوره این علم به سمت تخصصی شدن پیش می رود به طوری که افراد برای مشکلات و مسایل مختلف مثل مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تحصیلی، مشاوره خانواده، مشاور کودک، و … به متخصصین شاخه مربوطه مراجعه می نمایند .
مشاوره توانبخشی نیز یکی از شاخه های تخصصی علم مشاوره است که هدف آن کمک به افرادی است که دچار بیماری مزمن و صعب العالج ، معلولیت یا هر نیاز ویژه اند.

یکی از مشکلات افراد جامعه ابتلای به بیماری های صعب العالج، مزمن و ناتوانی های جسمی از قبیل سرطان، ام اس، دیابت، و معلولیت های مختلف می باشد. زمانی که فردی مبتلا به یکی از این بیماری ها می شود هم فرد و هم خانواده تمام تلاش خود را میکنند تا بیماری درمان شود و یا عوارض و مشکلات بیماری کمتر شود. برای این منظور از تخصص های مختلف مثل فیزیوتراپی، گفتار درمانی، کاردرمانی، غدد، اطفال و … استفاده می نماید. اما به طور معمول یک بعد داستان نادیده گرفته می شود و آن این است که این فردی که بیمار شده قرار است با بیماریش زندگی کند .
بیماری های مزمن و صعب العالج عوارض روان شناختی نیز دارند. در بسیاری از موارد وقتی فرد به طور جدی متوجه می شود دیگر مثل قبل سلامت جسمی ندارد و درمان نمی شود و یا درمان طولانی مدت است و حتی تهدید کننتده حیات است ، دچار
مشکلاتی مثل افسردگی ، اضطراب ، کاهش انگیزه های زندگی ، بحران معنای زندگی و ترس جدی از مرگ و پایان فرصت زندگی می شود.

 

دکتر شادی نوروزعلی.پزشک عمومی.دانشجوی دکترای تخصصی مشاوره توانبخشی و کارشناس مشاور مرکز مشاوره معین


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *


کلیه حقوق این وب سایت مربوط به مرکز مشاوره معین می باشد.