مرکز مشاوره معین : مشاور تخصصی شما در تمام لحظات زندگی | لطفا صبر کنید ...

کارگاه آموزشی بهداشت روان خانواده

سپتامبر 26, 2018 توسط خانم بهمنی0
photo_2018-09-26_13-48-22-e1537958859397.jpg

” کارگاه آموزشی بهداشت روان خانواده ” به همت مرکز بسیج جامعه پزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، با مشارکت مرکز مشاوره و سلامت روان دانشجویی دانشگاه و با حضور جمعی از کارکنان در سالن اجتماعات فارابی دانشگاه برگزار شد.

به گزارش مفدا علوم بهزیستی و توانبخشی؛ دکتر بهمن بهمنی به عنوان مدرس این کارگاه آموزشی، به اهمیت خانواده، مبانی و اصول آن و ارتباط مناسب زناشویی پرداختند. طبق گفته ی ایشان : خانواده یک انتزاع است و محصول ظرفیت ذهنی و عاطفی است، خانواده بستر تولد، زندگی و مرگ است.

وی با اشاره به کتاب های “هشت درس برای زندگی زناشویی بهتر” و همینطور “ازدواج بدون شکست”، رکن اصلی خانواده را همسری دانست که با یک قرارداد شروع می شود از این مرجع بقیه ارتباطات خانواده شکل می گیرد. اگر کفایت این رابطه را بیشتر کنیم بقیه کارکردهای این خانواده بیشتر می شود، در خانواده های امروزی، مهم ترین دغدغه بعد از مدتی، فرزندان می شوند و این بهترین وضعیت نیست، چرا که باید مهم ترین دغدغه، روابط زناشویی باشد.

دکتر بهمنی افزود؛ ما بلد نیستیم مسئولیت ارتباطمان را بپذیریم چون یاد نگرفتیم و حالا باید چکار کنیم؟ ما در زمان حال زندگی می کنیم وقتی در گذشته زندگی می‌کنیم، یعنی هنوز همان فرد گذشته ایم ما به لحاظ هوشی، شناختی، درک و دانش و به لحاظ مهارتی، رشد می کنیم ولی به لحاظ رشد عاطفی و هیجانی در گذشته مانده ایم، ما در مناسبات احساسی گذشته خود و نسبت های احساسی که داشتیم مثل ناکامی، وابستگی و…. این بخش وجود همانطور مانده ایم، غیر از هستی که هست هیچ چیز دیگری وجود ندارد و دنبال چیزی هستیم که نیست، بعد هست ما هم، نیست می شود و گذشته ای که نیست دنبالش می گردیم.

” کتاب ازدواج بدون شکست”، هفت راه کسب مهارتهای ارتباطی بین زن و شوهر که بسیار غلط هستند را توضیح می دهد و مسائل مرتبط با حال و مساله گشا که چطور زن و شوهرها باهم حرف بزنند را توضیح می دهد.”

وی تصریح کرد؛ یکی از مأموریت های خانواده، کمک به اعضاء است که بتوانند مشکلات را حل کنند،  همه اعضای خانواده باید آموزش ببینند تا کفایت های خانواده برای حل مساله بالا برود و خانواده یک واحد حل مساله است، به اعضاء خود کمک می کند تا مسائلش را حل کنند.

”  مساله چیست؟ هرموقعیتی که بتواند به نیاز ما پاسخ بدهد نیازها فطری و غریزی هستند. این نیازها از طریق یادگیری پاسخ می گیرند.”

” خواسته های ما و نیازهای ما یکی نیست، اگر نیاز به خواسته سرویس بدهد، ما سالم رشد می کنیم اما خیلی از موارد نیازهای ما به خواسته های ما کمک نمی کنند و جلو پاسخ نیازها را هم می گیرند، مشکل و مریضی از اینجا شروع می شود.”

وی در ادامه افزود: جایگاه و منزلت یک نیاز فطری است. احترام یک نیاز فطری و منزلت یک نیاز کاذب فطری است ، درصورتی که احترام نیاز و احساس ارزشمندی هست.

” هر آدمی این حق را دارد که احساس ارزشمندی داشته باشد، هرکدام از همسران این حق را دارند که مقبول بدون شرط طرف مقابل باشند، اما این مسئولیت که به حق طرف مقابل پاسخ بدهند ، حقش این هست که مسئولیت پذیری طرف مقابل داشته باشد و این یک قاعده است.”

” نگاه ما به خود ما در مروادات انسانی نیست،  مسئولیت خودمان را در تغییر شرایط نمی پذیریم، شکایت ها و انتقادات را می پذیریم، این نقص هست، در ارتباط خانوادگی هم همینطور هست این نقص فراگیر می سوزد ، در روابط خانوادگی این سم است که بخواهیم طرف مقابل را درست کنیم و یک جوری رفتار کنیم که بازنده نشویم و تصور کنیم که اگر از این بازی بیرون بروم، خیلی از مزیت ها را از دست میدهم.”

دکتر بهمنی همچنین گفت: در آموزه های دینی، تو مأمور رفتار خودت و پاسخگو به خدا هستی و نباید حق الناس گردنت باشد. اما در پدیده دو نفره گی، دو پدیده حق و مسئولیت وجود دارد، این مسئولیت در واقع این است “به او حق پاسخ بدهم تا حق داشته باشم و بتوانم از او مسئولیت طلب کنم”، باید ذهنیت را به سمت کشف نیازهای طرف مقابل و پاسخ به نیازها و خواسته هایش سوق دهیم.

وی افزود: ما باید بتدریج، به طرف اینکه روابط دونفره زناشویی را تبدیل کنیم به پاسخ ها وخواسته های نیاز محور پیش برویم، چرا که این یک چارچوب درست رابطه زناشویی است.

مدرس این کارگاه آموزشی ادامه داد: انگیزه وقتی ایجاد می شود که یک فاصله درک شود، انگیزه هر رفتاری است که به رابطه، نیرو و جهت می دهد.

وی در پایان سخنانش، ” چگونه مسئولانه به نیازهای خود پاسخ بدهیم” و ” جستجوی نیازهای بحق خود بدون کوچکترین بی احترامی باشیم ” را از موضوع های کارگاه بعدی ذکر کرد.


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *


کلیه حقوق این وب سایت مربوط به مرکز مشاوره معین می باشد.