مرکز مشاوره معین : مشاور تخصصی شما در تمام لحظات زندگی | لطفا صبر کنید ...

روان درمانی شناختی – وجودی

سپتامبر 6, 2018 توسط خانم بهمنی0
images-33.jpg

” روان درمانی شناختی – وجودی ” رویکردی تلفیقی از نظریه های شناختی و وجودی است.

کمک به افرادی که در معرض تهدید جدی مرگ، فلج های حسی-حرکتی، فجایع انسانی، مصیبت ها و بلایای طبیعی و یا هر موقعیتی که در آن معناهای اصلی افراد تهدید شده یا از دست می روند، مستلزم استفاده از رویکردهای روان درمانی است که بتوانند به نحو مؤثری به افراد کمک کنند تا به بازسازی معنایی زندگی خود بپردازند و با تبعات چنین فقدان های عظیمی به گونه ای کارآمد و واقعیت مدار سازگار شوند.

ناتوانی در بازسازی معنای موثر، می تواند به افسردگی های شدید و پایدار و کاهش یا اضمحلال کامل کیفیت زندگی منتهی شود. بروز یا تشدید بیماری های روان تنی، افت روحیه و دلمردگی، اضطراب های فراگیر، انواع ترس های مرضی، افت شدید انگیزه برخی ازناتوانی های افراد در بازسازی معناهای تهدید شده هستند.

روان درمانی شناختی – وجودی را می توان رویکردی منحصر به فرد و یکپارچه شده، برای استفاده از مزایای حاصل از” تلفیق نظریه شناختی و نظریه وجودی” در مورد آسیب شناسی اختلالات اضطراب و افسردگی دانست.

در این رویکرد فرض بر این است که با استفاده از فنون شناخت درمانی، می توان علاوه بر اصلاح طرحواره های ناکارآمد، افکار خودآیند منفی و خطاهای شناختی، از آزردگی ها و آسیب دیدگی های روان شناختی بیماران مصیبت دیده کاست و درعین حال به آن دسته از نگرانی های وجودی نظیر دلهره مرگ، عدم قطعیت، بی معنائی و تنهائی که درسایر رویکردهای روان درمانی اصولا به آنها پاسخ شایسته داده نشده و زمینه ساز بسیاری از اضطراب های آسیب زا می شوند نیز پرداخت.

 

دکتر بهمن بهمنی؛ دکترای مشاوره، دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی

 

مرکز مشاوره معین، تاکنون کارگاه های متعددی در زمینه رواندرمانی شناختی-وجودی برگزار کرده است. برای اطلاع از برنامه کارگاه های آینده، با مرکز تماس حاصل فرمایید.


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *


کلیه حقوق این وب سایت مربوط به مرکز مشاوره معین می باشد.