مرکز مشاوره معین : مشاور تخصصی شما در تمام لحظات زندگی | لطفا صبر کنید ...

نوروفیدبک چیست؟

آگوست 23, 2018 توسط خانم بهمنی0
service-neurofeedback-01-e1535992863453.jpg

نوروفیدبک روش درمانی است، که باعث ایجاد تغییر، تعدیل و افزایش کارایی سلول‌های مغزی می‌شود. نوروفیدبک نوعی آموزش به وسیله بازخورد حاصل از ثبت امواج الکتریکی مغزی(EEG) است که به بیمارانی که به روان‌درمانی و توان‌بخشی ادراک و شناخت نیاز دارند و یا کسانی که در مهارت‌های ذهنی دچار ضعف هستند، کمک می‌کند.

فعالیت مغز با استفاده از امواج الکتریکی ایجاد شده در آن، قابل بررسی است.

درواقع نوروفیدبک نوعی بیوفیدبک است که می‌تواند با استفاده از ثبت امواج الکتریکی مغز از آن به عنوان نوعی بازخورد تصویری برای تسهیل تغییرات موضعی در امواج مغز استفاده کند.

در فرایند نوروفیدبک، فرد با استفاده از بازخورد تصویری که توسط رایانه از نتایج ثبت امواج مغزی‌اش تهیه می‌کند، به تدریج یاد میگیرد که بر عملکرد مغز خود در هنگام فعالیتهای ذهنی تسلط یابد. بنابراین، نوروفیدبک کسب مهارت در خودتنظیمی است که باعث تقویت خودآگاهی می‌شود.

مهم‌ترین موضوع در این روش این است که مراجع به خوبی یاد می‌گیرد که در آینده چگونه بدون استفاده از دستگاه، به سطح پیشرفته‌ای از حالات تمرکز و هدف­گرائی ذهنی دست یابد.

نوروفیدبک در بهبود چه اختلال هایی کاربرد دارد؟

نوروفیدبک در درمان مؤثر صرع، اختلال بیش فعالی همراه با نقص توجه (ADHD)، اضطراب و افسردگی کاربرد گسترده دارد. همچنین تأثیر این روش درمانی بر بهبود بیماران مبتلا به زوال عقل، وسواس و همچنین بهبود توجه در تمام افراد نیز نشان داده شده است. نکته ی دیگر این است که این روش در بهبود عملکرد ذهنی تمام افراد مؤثر است.

 روش آموزش نوروفیدبک

در جلسات نوروفیدبک ، فرد روبروی یک مانیتور می نشیند و از او خواسته می شود تا بازی را به اتمام برساند

در جلسات درمانی، فرد روبروی یک مانیتور می‌نشیند و درمانگر بعد وصل الکترودها به سر بیمار، جلسه را آغاز می‌کند. سپس درمانگر برنامه‌ها و پروتکل‌هایی را که با توجه به تشخیص روانپزشک و یا روانشناس تعیین می‌شوند، به اجرا می‌گذارد. سپس از مراجع خواسته می‌شود تا سعی کند آن بازی را به اتمام برساند. بازی‌ها براساس شیوهٔ تشویق و پاداش به مراجع ساخته شده‌اند.

 

مریم بهمنی، کارشناس مهندسی پزشکی

 


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *


کلیه حقوق این وب سایت مربوط به مرکز مشاوره معین می باشد.